به گزارش مشرق، در حالی برخی مدیران صنایع به دنبال ابقای خود در سمتهای فعلی در دولت دوازدهم هستند و در رسانههای مختلف از کارنامه خود صحبت و دفاع میکنند که اگر این کارنامهها را به صورت کارشناسی ارزیابی کنیم میبینیم که مشکلات و چالشهای زیادی در دوره مدیریتی این افراد وجود دارد که بخش مهمی از آنها متوجه تصمیم های نادرست مدیران است.
یکی از افرادی که برای 4 سال آینده ترجیح میدهد در دولت دوازدهم باقی مانده و همچنان سمت مدیرعاملی شرکت سایپا را بر عهده داشته باشد مهدی جمالی است. او این روزها در کارنامه کاری خود که به نقل از افراد مختلف در سایتها آنهم با تیترهایی مانند "ناجیان «دهه 90» در صنعت خودرو" منتشر می شود خود را هم رده کارلوس غصن مدیرعامل نیسان ، مدیراحیاء کننده سایپا و مانع ورشکستگی این شرکت عنوان میکند. اما وقتی کارنامه جمالی از دید کارشناسان صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار میگیرد آنها با برخی اقدامات او موافق نبوده و نقدهایی را به دوره مدیریتی جمالی وارد میکنند.
یکی از این نقدهای جدی محور توسعه محصولات سایپا طی چند سال اخیر است. زیرا در طول دوره مدیریت جمالی سایپا شاهد مانور بیشتر شرکتهای چینی در این شرکت بود و خبری از شرکای بزرگ خودروسازی خارجی برای توسعه همکاریها در این شرکت نشد. به عنوان نمونه اخیراً هم یک محصول جدید چینی به نام برلیانس سی 3 (Brilliance C3) در این شرکت رونمایی شده است. شرکت سایپا در حالی در تنوع محصول نکات قابل تأملی را بیان میکند که در عرضه محصولات متنوع داخلی هم با انتقادات زیادی روبه رو است.
این شرکت اعلام میکند که خودروهای ساینا، تیبا و کوئیک از جمله خودروهای جایگزین پراید بوده و با عرضه آنها مردم با خودروهای جدیدی در بازار مواجه خواهند بود. اما یک ارزیابی ابتدایی نشان میدهد ساینا و کوئیک همان تیبا بوده و فقط شرکت تغییراتی را در آنها اعمال کرده و به نام محصول جدید آنهم با قیمت هایی گرانتر از پراید راهی بازار میکند. این موضوع حتی با انتقادات جدی مردم هم روبه رو است چرا که آنها از این شرکت توقع تولید محصولی متنوع با قیمت مناسب داشتند اما در نهایت سایپا تاکنون نتوانسته محصول ارزانی را تولید و رضایت مردم را کسب کند.
امروز این شرکت حتی در تأمین رنگ مورد دلخواه مردم در برخی از خودروهای از جمله ساندرو مشکل دارد و مردم می بایست به اجبار رنگی را که کارخانه انتخاب میکند خریداری کنند.این در حالی است که در هیچ کجا مشتری محکوم به خرید رنگهای محدود نیست. البته اگر از خدمات پس از فروش این شرکت که مهم ترین مشکل مردم بوده و هنوز برطرف نشده بگذریم حتی برخی از خودروها بدون ضبط به مشتری تحویل داده می شود و علی رغم اعلام شرکت وجهی هم برای عدم نصب ضبط به مشتری داده نمیشود و در آخر این خریدار است که باید راهی بازار شده و خود از بازار ضبط خریداری نماید.
علاوه بر این موضوعات جمالی در حالی در مراسم معارفه خود از تخصصش بر مباحث مالی و تدوین برنامهای بلند مدت برای ساماندهی زیان انباشته این شرکت صحبت کرد که در طول مدیریت او اوضاع مالی سایپا نه تنها بهتر نشده بلکه هر روز سهامداران این واحد تولیدی از وضعیت آن گله مند هستند. علاوه بر این قطعه سازان نیز از عدم پرداخت مطالبات خود توسط این شرکت نارضی بوده و مدام پیگیر دریافت منابع خود هستند.
از 31 اردیبشهت نماد سایپا به دلیل تعدیل 158 درصدی سود سال مالی گذشته سایپا بسته شده بود و به رغم بازگشایی در روزهای اخیر، هنوز این شرکت ابهامات مدنظر سازمان بورس در مورد چند و چون این تعدیل را روشن نکرده است. همین موضوع مشکلاتی را برای سهامداران این شرکت به وجود آورده است.
امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: به صورت کلی اثرات عملکرد یک مدیریت چه مثبت و چه منفی در بلندمدت خود را نشان میدهد. برهمین اساس نمیتوان کاملاً به دوره مدیریتی یک فرد انتقاد و یا حتی از آن تعریف کرد. در مجموع امروز شرکت سایپا با مشکلات مالی و زیان انباشتهای روبروست که همین موضوع باعث میشود تا سرمایه گذاران خارجی با تردید بیشتری نسبت به توسعه همکاریهای خود با این شرکت اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه البته مدیریت فعلی سایپا از همان روزهای نخست چارهای جز ساماندهی مسائل مالی این شرکت نداشت، گفت: تمرکز به این موضوع باعث شد تا توجه به سایر موارد از جمله تنوع محصول کمتر انجام شود. در حالیکه باید این دو موضوع با یکدیگر متوازن بوده و با همراهی تجهیز بخش تحقیقاتی مسیر توسعه یک واحد تولیدی فراهم شود.
این کارشناس خودرو با تأکید براینکه اگر درمورد مشکلات این شرکت تدبیر مناسبی صورت نگیرد و این موضوع همچنان کش پیدا کند اوضاع خوب نخواهد شد، افزود: همین موارد باعث نارضایتی مشتریان در بلند مدت نیز می شود.